Múlt és jelen - Sporttörténeti kalandozások

Múlt és jelen - Sporttörténeti kalandozások

Formula-1 - A legsúlyosabb balesetek évenként

1. rész - 1995-2004

2024. május 04. - JPS_Gold12

2007 június, Kanadai nagydíj, Montréal.

A verseny 26. körében járunk, amikor a pálya hajtűkanyar felé vezető részén a fiatal feltörekvő titán lengyel Robert Kubica eltalálja hátulról Jarno Trulli Toyotáját. Az ütközés a fűre kényszeríti a BMW-Saubert, ahol az a levegőbe emelkedik, a betonfalnak csapódik, majd annak mentén repül tovább, többször is átfordul, mielőtt az oldalára fordulva megáll. Elsőre is, és visszanézve is ijesztő látvány, az autó elejéből, és oldalából szinte semmi sem maradt. Csodával határos módon Robert néhány zúzódással megússza a balesetet! Mindössze egy futamot kellett kihagynia. Egybehangzó vélemények szerint egy évtizeddel korábban nem valószínű, hogy túlélt volna egy ilyen szintű komoly balesetet.

Ahhoz, hogy a Formula-1 biztonságossága ugrásszerűen növekedjen, nagyban hozzájárult az 1994-es imolai tragikus hétvége. Roland Ratzenberger, és Ayrton Senna nem voltak ilyen szerencsések. A cikksorozatban 1995-től kezdve sorra vesszük évről-évre a legnagyobb olyan baleseteket, amelyek könnyen tragédiával végződhettek volna.

1995

Mika Häkkinen – Ausztrál nagydíj, Adelaide

Az év utolsó versenyének pénteki időmérő edzésén a McLarennel versenyző Mika Häkkinen szenvedett óriási balesetet, amikor autója defektet kapott, és nagy sebességgel a gumifalba csapódott. A fiatal finn koponyasérülést szenvedett, életét az azonnal érkező szakszerű segítség mentette meg. Sid Watkins, a Formula-1 főorvosa kétszer is újraélesztette Mikát, mielőtt kórházba szállították, ahol két hónapot töltött. Mika még sokáig kritikus állapotban volt, de sikerült felépülnie, a következő szezon rajtjánál már ő is ott volt. Mika később kétszeres világbajnok lett!

1996

Martin Brundle – Ausztrál nagydíj, Melbourne

Egymás után két versenyt rendeztek Ausztráliában, hiszen új helyszínre, a melbournei Albert Parkba költözött a Formula-1 mezőnye. A futam pedig átkerült a szezon végéről az elejére. A futam első körében hatalmas baleset történt. David Coulthard és Johnny Herbert értek össze, a mögöttük érkező Martin Brundle nem tudott már reagálni, nekik ment hátulról. Az aranyszínű Jordan autója a levegőbe emelkedett, megfordult, és fejjel lefelé csúszott a kavicságyba, ahol végül megállt. A csodák csodája, hogy Martin sértetlenül mászott ki a roncs alól! Óriási szerencséje volt, hiszen a fejét nem védte semmi! Akkor még hírből sem ismerték a glóriát. Martin jelenleg is kommentátorként dolgozik a brit Sky Sports televíziónál.

1997

Olivier Panis – Kanadai nagydíj, Montréal

Kiváló formában kezdte az évet a Prost istálló francia versenyzője, Olivier Panis. Az első hat futamon kétszer is dobogóra állhatott, a vb-pontversenyben a harmadik helyen állt! A júniusi kanadai nagydíjon a hetedik helyen haladt, amikor a pálya felső harmadában elvesztette uralmát autója fölött, és hatalmas sebességgel a gumifalba csapódott, szinte teljesen lebontva azt. A versenyt azonnal piros zászlóval leintették. A francia versenyző túlélte a balesetet, de mindkét lába eltört. Hét futamot volt kénytelen kihagyni, csak szeptember végén tért vissza, rögtön pontot szerezve. Olivier 2004-ig versenyzett a Formula-1-ben.

1998

Alexander Wurz, Kanadai nagydíj, Montréal

Maradunk Kanadában! A Benetton osztrák versenyzője, Alexander Wurz, a rajt után autóját picit kitette a fűre, ahol a kerékvető megdobta az autóját, az ijesztő módon az oldalára fordulva csúszott keresztül az aszfaltcsíkon, magával rántva Jean Alesit, és Jarno Trullit. Wurz Benettonja többször is átpördült, vadul forogva állt meg a kavicságy közepén. A versenyt piros zászlóval megszakították. Alex sértetlenül megúszta, de a feje végig védtelen volt, és ha kicsit szerencsétlenebbül találja el Alesi Sauberjét, mindketten sokkal rosszabbul járhattak volna. Az új rajtnál mindannyian ott lehettek, mert akkoriban a szabályok még megengedték a tartalékautók használatát. Alesi és Trulli azonban ismét összeakadtak, és kiestek. Wurz később sokáig a McLaren tesztpilótájaként dolgozott, és ma is a GPDA, azaz a Formula-1-es versenyzők érdekképviseleti szervezetének elnöke!

1999

Michael Schumacher – Brit nagydíj, Silverstone

Az akkor kétszeres világbajnok német Michael Schumacher az egymás utáni harmadik évben próbálta elhódítani a világbajnoki címet a Ferrarival. Reményeinek ezúttal már júliusban búcsút kellett mondania. A brit nagydíj rajtját követően, a Stowe kanyarban Michael autójának kerekei leblokkoltak, s a Ferrari fékezés nélkül, nyílegyenesen a gumifalba fúródott. Megrázó képsorok voltak, de Schumi szerencsére nem szenvedett életveszélyes sérüléseket, mindössze a lába tört el. Hét futamot volt kénytelen kihagyni. A helyére beugró finn Mika Salo tisztesen helyt állt. Az év utolsó két versenyére Michael visszatért, és segítette csapattársát, Eddie Irvine-t a világbajnoki címért folytatott küzdelemben.  Michael ezt követően sorozatban 5 világbajnoki címet szerzett!

 

2000

Rubens Barrichello, David Coulthard, Jarno Trulli, Heinz-Harald Frentzen – Olasz nagydíj, Monza

Ayrton Senna halála után hat évvel ismét emberéletet követelt a Formula-1, ráadásul szintén Olaszországban. A verseny első körében, a Variante della Roggia felé száguldott a mezőny, amikor 300 km/h-ás sebesség fölött tömegbaleset történt. Rubens Barrichello próbálta előzni Jarno Trullit, de összeütköztek a mögöttük érkező Heinz-Harald Frentzennel, és az előttük haladó David Coulthard sem úszta meg a balesetet. A Frentzen autójáról lerepülő kerék eltalált egy pályabírót, Paolo Gislimbertit, aki sajnos belehalt sérüléseibe. A keletkező hatalmas porfelhő miatt az Arrows-szal szintén 300 fölött érkező Pedro de la Rosa nekiütközött Johnny Herbertnek. A spanyol felrepült a levegőbe, és teljesen vakon szaltózott jópárat, mielőtt fejjel lefelé megállt a kavicságyban. A versenyt nem állították le. A horrorisztikus eseménysort minden versenyző sérülés nélkül megúszta. A következő év idénnyitó versenyén Ausztráliában hasonló baleset történt, ahol szintén meghalt egy pályabíró, név szerint Graham Breveridge. Ennek hatására vezették be később azt a biztonsági intézkedést, hogy a kerék rögzítve legyen az autóhoz, ne tudjon elrepülni, ahogy itt is történt.

2001

Luciano Burti – Belga nagydíj, Spa-Francorchamps

A Prost istálló 26 éves brazil versenyzője két óriási balesetet is elszenvedett ebben az évben. Először, amikor Hockenheimben a német nagydíj rajtjánál eltalálta hátulról Michael Schumacher lelassuló Ferrariját. Autója a levegőbe emelkedett, többször átfordult, majd a kavicságyban kötött ki. Sértetlenül megúszták mind a ketten. Burti pár héttel később Spában már nem volt ilyen szerencsés. A padlógázas Blanchimont hajlatban összeakadtak Eddie Irvine-nal, Burti pedig tehetetlenül azonnal a gumifalba csapódott. Egyértelmű volt, hogy nagy a baj, Luciano nem mozdult. Mindenki elmormolt egy imát, amikor Burtit kiemelték a roncsok közül, és kórházba szállították. Kiderült, hogy csak elájult, egyébként életfunkciói rendben voltak. Mint kiderült, ez volt az utolsó futama, mert ebben az évben már nem tért vissza, a Prost csapat  a télen csődbe ment, máshonnan pedig nem kapott versenyzői ajánlatot. Később a Ferrari tesztpilótája lett.

2002

Takuma Sato, Nick Heidfeld – Osztrák nagydíj, Spielberg

A népszerű japán versenyző a Jordan istállónál debütált a Formula-1-ben. A májusi osztrák nagydíj 28. körében a kettes kanyar felé, a dombra felfelé vezető szakaszon a német Nick Heidfeld elvesztette uralmát autója fölött, a Sauber forogva száguldott a kavicságy felé. Csakhogy még keresztezte az aszfaltcsíkot, ahol szerencsétlen módon, oldalról telibe torpedózta az épp a kanyarba beforduló Takuma Sato sárga Jordanjét! Nagyon csúnya baleset volt, Sato autójából nem sok maradt! A japán versenyző nem válaszolt a rádión csapata kérdésére, hogy jól van-e. Sokk lett úrrá mindenkin, voltak, akik már a legrosszabbra gondoltak. Heidfeldnek megsérült a lába, de megúszta komoly baj nélkül, magától ki tudott szállni. Óriási szerencséje volt, hogy autója hátuljával csapódott neki a Jordannak. Sato azonban beszorult, és csak tíz idegőrlő perc alatt sikerül kiszabadítani az autóroncs fogságából. Kórházba szállították, de kiderült, hogy neki sem esett komoly baja, csak a combja sérült meg enyhén. Hál’ Istennek, hogy ekkoriban már ilyen biztonságosak voltak az autók! Sato 2008-ig maradt a Formula-1-ben, majd átigazolt az amerikai IndyCar sorozatba, ahol nagy sikereket ért el, megnyerte a legendás Indy 500-as versenyt is!

2003

Mark Webber, Fernando Alonso, Brazil nagydíj, Interlagos

A Formula-1 történelmének egyik legkaotikusabb futama volt a 2003-as Brazil nagydíj. Az esőben többen is kicsúsztak, a verseny hajrájára már csak alig a mezőny fele maradt állva. Az ismét eleredő eső megtréfálta az ausztrál Mark Webbert is, aki a célegynesre ráfordulva megcsúszott, és nagy szerencséjére még épp a gumifal szélének csapódott neki. Néhány méterrel odébb már a betonfal jelentette volna a megálljt. A Jaguar többször keresztbe fordult, majd a másik oldalon, a szalagkorlát mellett állt meg, szinte teljesen lebontva. Webbernek nem esett baja, sértetlenül szállt ki! A pályát ellepte a törmelék, ami miatt sárga zászlós figyelmeztetés lépett életbe. Azonban pár másodperccel később érkezett Fernando Alonso a Renaulttal, aki valószínűleg nem értesült a balesetről, vagy csak nem látta a sárga zászlót. Ugyanis lassítás helyett teljes gázzal nekihajtott a Webber autójáról leszakadt keréknek. Ő is a gumifalnak csapódott először, majd a falnak is, az autója számtalanszor megpördült, mielőtt megállt. A baleset ereje hatalmas volt, a Renault-ból szinte semmi sem maradt! A versenyt ekkor piros zászlóval megszakították, és nem is indult már újra. Alonso kiszállt ugyan a roncsból, de hatalmas sokk érte. Percekig ült a fal mellett az aszfalton, próbálta feldolgozni, hogy mit is élt túl az imént. A fiatal spanyolt később hordágyon vitték el a helyszínről. Bár hivatalosan ő lett a 3. helyezett, a pódiumra nem tudott felmenni Giancarlo Fisichella, és Kimi Räikkönen mellé. Szerencsére csak kisebb sérüléseket szenvedett, és a kórházat nemsokára elhagyhatta. Nem valószínű, hogy tíz évvel korábban is ennyivel megúszott volna egy ekkora balesetet. Webber még 10 évig versenyzett a Formula-1-ben, Alonso pedig még ma is a mezőny tagja!

2004

Ralf Schumacher – USA nagydíj, Indianapolis

A magyar Formula-1 rajongóknak örökre emlékezetes ez a futam, hiszen Baumgartner Zsolt pontot szerzett a Minardival! A legendás Indianapolis Motor Speedwayen rendezett verseny elején több baleset is történt. A rajtnál már négyen kiestek, majd a 8. körben Fernando Alonso kapott defektet a célegyenes végén. Pár perccel később Ralf Schumacher szintén defektet kapott, csak ő a célegyenesre ráfordító döntött kanyarban, ahol emiatt nagy sebességnél elvesztette uralmát az autó fölött, és a betonfalnak csapódott. Ralf súlyosan megsérült. Neki is az volt a szerencséje, hogy az autója hátuljával érte el a falat, az fogta fel az ütközést, ami akkora erejű volt, hogy így is gerincsérülést okozott. Emiatt nem tudott kiszállni az autóból, drámai jelenetek zajlottak le, ahogy a mentők szakszerűen kiemelték őt a roncsból. Hat futamot kellett kihagynia, az év végén térhetett vissza. Később a Toyotához igazolt, ahol még három évet versenyzett, mielőtt visszavonult.

A cikksorozat 2005-el folytatódik legközelebb.

A bejegyzés trackback címe:

https://sporttimetravel.blog.hu/api/trackback/id/tr7618396197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása