2024. május 10. 21:28 - JpsGold012

Formula-1 - A legsúlyosabb balesetek évenként

2. rész - 2005-2014

Folytatódik a cikksorozat, amelyben azokat a legnagyobb baleseteket vesszük sorra, amelyek könnyen nagyon súlyos sérülést okozhattak volna. Az, hogy nem okoztak, nagyban az 1994 óta bevezetett biztonsági intézkedéseknek köszönhető.

2005

Kimi Räikkönen – Európa nagydíj, Nürburgring

Sajátos szabály lépett életbe az év elején, miszerint tilos volt futam közben kereket cserélni. A gumiknak végig kellett bírniuk a teljes versenyt! A Nürburgringen rendezett Európa nagydíjon Kimi Räikkönen a győzelem felé haladt a McLarennel, amikor a verseny utolsó köreiben a jobb első gumija már annyira elhasználódott, hogy szemmel is látható vibrációt okozott.  Úgy dönttöttek, hogy nem állnak ki kereket cserélni, Kimi abban bízott, hogy kibírja a végéig, és megnyerheti a versenyt. Ugyanakkor nem lassíthatott, mert mögötte az idényt bomba formában kezdő Fernando Alonso fenyegetően közeledett. Kimi tehát kockáztatott, de ahogy az ilyenkor lenni szokott, nem jött be. Már az utolsó körbe léptek, amikor a célegyenes végén a felfüggesztés megadta magát, és a jobb első kerék leszakadt! Kimi a kavicságyban kötött ki, Alonso pedig köszönte szépen, és megnyerte a versenyt! Ami miatt ez a baleset került fel a listára, az a leszakadó kerék. Ugyanis éppen eltalálta volna Kimi fejét, de a lánc, amivel rögzítve volt az autóhoz, ezt megakadályozta! Ha ez a baleset, mondjuk, 2 évvel korábban történik, Kimi sokkal-sokkal rosszabbul járt volna!

 

2006

Christijan Albers – San Marinoi nagydíj, Imola

A Minardi istállót felvásárló orosz hátterű Midland megtartotta a holland versenyzőt 2006-ra. A hosszú ideig utolsó Imolában rendezett verseny első körében a Super Agurival az utolsó helyen haladó japán Yuji Ide elfékezte magát, és nekiment az előtét haladó Albersnek! A Midland azonnal vadul a levegőbe repült, majd a kavicságyban többször is átfordult, mielőtt fejjel lefelé állt meg! Ijesztő jelenet volt! Hihetetlen módon Christijan megúszta a balesetet sérülés nélkül. Eltartott néhány percig, míg sikerült őt kiszabadítani az autó fogságából! Akkor még nem létezett glória, a szerencsén is múlt, hogy nem esett baja. Yuji Ide szuperlicenszét megvonták, mert nem ez volt az első eset, hogy veszélyesen vezetett, vagy jobb szóval élve, amatőrként viselkedett.

2007

Kimi Räikkönen – Olasz nagydíj, Monza

Ebben az évben Kubica kanadai balesete volt a legnagyobb, és legsúlyosabb, de az már szerepelt az első cikk bevezetőjében. A második legveszélyesebb baleset nem versenyen, hanem egy pénteki szabadedzésen történt. A listán már másodszor szereplő finn ezúttal már a Ferrari versenyzőjeként szenvedett csúnya balesetet. A híd alatt átérve, a Variante Ascari előtt elvesztette uralmát az autó felett, és nekicsapódott jobb oldalt a betonfalnak. A Ferrari majdnem eltalált két pályabírót, a lendület vitte tovább, és szemközti gumifalba fúródva állt meg. Kiminek nem esett baja, de a jelenet elsőre nagyon veszélyesnek tűnt. A kerék, és a törmelékek csak centikkel kerülték el Kimi fejét. Az is a szerencséje volt, hogy nem a versenyen történt mindez. Ugyan Alonso nyert, de Kimi behozta a dobogóra a Ferrarit, kulcsfontosságú pontokat szerezve ezzel, ami az év végén még nagyon sokat ért neki, hiszen megnyerte a világbajnoki címet!

2008

Heikki Kovalainen – Spanyol nagydíj, Barcelona

Az McLarentől távozó Alonso helyére érkező finn Heikki Kovalainen a spanyol nagydíj 22. körében szenvedett nagyon csúnya balesetet. A jelenet hasonló volt Michael Schumacher 1999-es Silverstone-i balesetéhez. Az autó bal első kereke hirtelen defektet kapott, és a McLaren fékezés nélkül, 210 km/h-val száguldott egyenesen bele a gumifalba! Mindenkin a döbbenet lett úrrá. Az autó tulajdonképpen a gumifal alá szorult be, Heikki feje abszolút védtelen volt! A mentőknek kellett kiszabadítani őt a roncsból, és hordágyra tették. Heikki ekkor jelezte feltartott hüvelykujjával, hogy rendben van! Csodával határos, magyarázat alig van rá, hogyan nem esett komoly baja! Mindössze enyhe agyrázkódást, nyaki, és könyöksérülést szenvedett. Hihetetlen történet, az égiek segítették Heikkit, aki ugyan nem ájult el, de elmondása szerint nem emlékezett arra, hogy mi történt vele! Helikopterrel kórházba vitték Barcelonába, ahol két napig tartották bent. A következő  versenyen Isztambulban már ott lehetett!

2009

Felipe Massa - Magyar nagydíj, Hungaroring

Kétségkívül az egyik legemlékezetesebb baleset ezen a listán, hiszen a Hungaroringen történt. Ez volt az az eset, amikor először felvetödött a glória gondolata, amihez hozzájárult még egy tragédia. Pár nappal korábban a csak 18 éves brit Henry Surtees életét vesztette egy F2-es versenyen, az angliai Brands Hatch-ben, a fejét eltalált kerék miatt. A Magyar nagydíj időmérő edzésén, a Q3 elején, a pálya első szektorában, a dombra felfelé menet, a BrawnGP-vel versenyző Rubens Barrichello autójáról leszakadt egy rugó, ami eltalálta a mögötte érkező honfitársa, Felipe Massa fejét! A rugó mindössze két centivel kerülte el Massa szemét! Akkora erejű ütést kapott, hogy azonnal elájult, és tehetetlenül, nyílegyenesen csapódott a gumifalba. Massa lába folyamatosan a gázon volt! De szerencsére lassult annyit az autó, hogy a becsapódás nem okozott nagyobb bajt. Nem százszázalék, de nagyon valószínű, hogy a glória megvédte volna Felipe fejét. Amint kiszabadították, életveszélyes állapotban helikopterrel Budapestre, a Honvédkórházba szállították, ahol sikeres műtéten esett át. Állapota stabilizálódott, de még az intenzív osztályon kezelték koponyasérüréssel, és agyrázkódással. Állapota gyorsan javult, egy hét után már hazamehetett! Szörnyű baleset volt, ami nagyon könnyen tragédiával végződhetett volna, ha az elszabadult rugó kicsivel lejjebb találja el Felipe sisakját. Massa a szezon hátralevő hét versenyén nem tudott részt venni. A következő év rajtjánál már ott volt. Sokak szerint a baleset után már sosem volt ugyanolyan, mint előtte.

2010

Mark Webber – Európa nagydíj, Valencia

A Red Bull istálló ebben az évben már élcsapatok közé tartozott, a Ferrarival, és a McLarennel az év végéig őrjítően izgalmas csatát vívtak a bajnoki címekért. A csapat Sebastian Vettelt favorizálta, ami Webbernek nem esett jól. Ennek ellenére egymás után két futamot tudott nyerni tavasszal. A valenciai kikötőben kialakított ideiglenes pályán rendezett Európa nagydíj kilencedik körében jártunk, amikor Webber egy korai boxkiállás miatt a mezőny hátsó felében találta magát. Ahogy próbált mihamarabb előretörni, a pálya leggyorsabb pontján, 310 km/h sebességnél nekiment Heikki Kovalainen Lotusának. A Red Bull felemelmedett a levegőbe, olyan magasra, hogy eltalált egy reklámtáblát is! Átfordult, és fejjel lefelé ért földet! Szerencsére visszafordult, a lendület vitte tovább, végül a gumifal állította meg. Webber sértetlenül szállt ki a roncsból. Nagyon nagy szerencséje volt, hogy a földet éréskor az autó orr része érte először az aszfaltot, ami eleget csillapított a lendületen. Még a leszakadó alkatrészek is centikkel kerülték el a fejét. Mark olyasmit élt itt túl, ami a 90-es években szinte biztos, hogy legalább súlyos sérüléseket okozott volna. Webber élt már túl hasonló repülést, amikor 1999-ben Le Mansban, Mercedes autója egyszer csak felrepült, és vadul szaltózva kirepült a kerítésen kívülre, a fák közé! Hihetetlen, hogy Marknak akkor sem esett baja.

2011

Sergio Pérez – Monacoi nagydíj, Monaco

A jelenleg a Red Bull alkalmazásában álló mexikói versenyző a Sauber istálló új tehetségeként mutatkozhatott be a Formula-1-ben. A monacoi nagydíj időmérő edzésén, a Q3-ban, az alagútból kifelé száguldva Perez elvesztette uralmát az autó fölött, és nekiütközött a jobb oldali szalagkorlátnak. Az nem lassította le, hanem tehetetlenül haladt tovább. A Sauber a sikánt átvágva, az oldalával csapódott neki a pályát, és a szervizutat elválasztó habszivacsnak. Súlyos baleset volt, az edzést azonnal piros zászlóval megszakították. Perez képtelen volt kiszállni az autóból, a pályabíróknak, és a mentőknek kellett kiszabadítaniuk. Kórházba vitték, ahol combsérüléssel, és agyrázkódással látták el, a másnapi versenyen nem állhatott rajthoz. Két héttel később a kanadai nagydíjat is ki kellett hagynia. Sergio a baleset után végig eszméleténél volt, sót, a becsapódás pillanatában is a kezével a fejét védte! Lehet, hogy az is segített tompítani annyit, hogy ne legyen sokkal súlyosabb a baleset!

2012

Romain Grosjean, Fernando Alonso, Belga nagydíj, Spa-Francorchamps

A Lotus francia versenyzője meglehetősen forrófejűen versenyzett ebben az évben. Voltak remek eredményei, dobogós helyezései, ugyanakkor érthetetlen megmozdulásai, bizarr balesetei. Ilyen volt a belga nagydíj rajtjánál okozott tömegbaleset is. A 8. helyről rajtolva Grosjean először oldalról nekiment Lewis Hamiltonnak, akivel kerekeik összeértek. Az ütkózés eredményeképp gyakorlatilag felmászott Sergio Perezt Sauberére, és eltalálták oldalról Alonso Ferrariját is, kiütve őt is a versenyből. Alonsonak nem csak amiatt fájhatott nagyon ez a kiesés, mert bajnoki éllovasként jelentős pontokat veszített, de Grosjean Lotusa oldalról csak centikkel kerülte el a fejét! Ijesztő jelenet volt, ami nagyon könnyen tragédiába torkollhatott volna. Az ügy komolyságát jelzi, hogy az FIA egy futamtól eltiltotta Romaint! Felelőtlen vezetésért, és tömegbaleset okozásáért. Ilyenre 1994 óta nem volt példa, amikor Michael Schumachert két futamtól is eltiltottak. Alonso végül elbukta a VB címet Sebastian Vettellel szemben.

2013

A 2013-as év szerencsére nagy baleset nélkül zajlott le. Voltak ütközések, de senki sem szenvedett olyan komoly balesetet, amely sérüléssel vagy annak veszélyével járt volna. A szezon legijesztőbb balesetei ezúttal Monacoban történtek. Felipe Massa a szabadedzésen, és a versenyen is a célegyenes végén szinte ugyanúgy csapta falnak a Ferrarit. A verseny 45. körében Pastor Maldonado és Max Chilton akadtak össze a pálya kikötői részén, aminek eredményeképp a venzuelai versenyző a falban állt meg, nagy részen lebontva a habszivacs ütközés-elnyelőt. Elsőre súlyosnak tűnt, de Maldonadonak nem esett baja. Sanghajban Esteban Gutierrez ment neki hátulról Adrian Sutilnak. A mexikói versenyző Sauberjéről letört a jobb első kerék, szerencséje volt, hogy a lánc nem engedte elszabadulni, hiszen az nagyon könnyen eltalálhatta volna a fejét. Hasonló szituáció volt Kimi Raikkonen 2005-ös esetéhez.

2014

Jules Bianchi – Japán nagydíj, Szuzuka

Sergio Pérez, Felipe Massa – Kanadai nagydíj, Montréal

A hibridéra első évében kétségkívül Jules Bianchi Szuzukában történt balesete volt a legnagyobb. Október 5-én, A japán nagydíj 43. körében, szakadó esőben, a francia versenyző a Dunlop kanyarban elvesztette uralmát Marussia autója fölött, és a kavicságyban pont nekicsapódott a korábban kicsúszott Sutil autójának mentését végző járműnek. Fejsérülései olyan súlyosak voltak, hogy kómába esett. 9 hónappal később, 2015. július 17-én nizzai otthonában szervezete feladta a küzdelmet. Jules Bianchi 25 évet élt. Ezenkívül Felipe Massa, és Sergio Perez Kanadában történt ütközése volt a legsúlyosabb. A verseny utolsó körében, a dobogóért küzdöttek, amikor a célegyenesben Massa nekiment Pereznek. Mindketten hatalmas sebességgel zúgtak ki a bukótérbe. Massa ekkor már a Williamsnél versenyzett, 27G erővel csapódott a gumifalnak. Perez ütözése erősebb volt, és ő a falnak csapódott először, 32G erővel. Bár nem sérültek meg, mindkettőjüket kórházba vitték helikopterrel. Szerencséjük volt, hogy karcolásokkal megúszták. Szegény Bianchinak sajnos nem volt szerencséje. Valószínűsíthető, hogy ha glória lett volna felszerelve autójára, az megvédte volna a komoly fejsérüléstől.

Bevezetésére már nem kellett sokat várni. A cikksorozat következő részében már megjelenik!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sporttimetravel.blog.hu/api/trackback/id/tr2918401241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása